The one with the bagels

Kalla mig bagarN^ för här kommer ett recept på världens godaste bagels:

Bagels 12 st

25 g jäst
5 dl vatten
½ dl ljus sirap
2 ½ tsk salt
13-14 dl vetemjöl special
ev. vallmofrö

Ok, here we go!
1. Lägg i jästen i en bunke (lättast med matberedare) och häll ljummet vatten över,
antingen 37 grader om det är vanlig jäst, om det är torrjäst ta lite varmare, typ 40-45 grader.
2. Rör om tills jästen har löst sig.
3.Ta i sirap, salt och det mesta av mjölet (ta i lite i taget så det inte blir för torrt)
4. Arbeta degen väl så att den inte är kladdig.
5. Låt degen jäsa i 60 min, vilket betyder:

6. Se på tre avsnitt Friends.

7. Arbeta ihop degen igen och dela den sen i 12 bitar.
8. a) Gör bitarna runda och platta till dem, tryck in pekfingret i mitten och "snurra" som en galning.
    b) Gör bitarna till korvar och fäst ändarna till en cirkel med hjälp av lite vatten
    (alt a, är roligast och lättast, men de blir snyggare med alt b.)
9. Lägg dem på mjölat bakplåtspapper och låt jäsa i minst 20 min.

10. Se på ett avsnitt Friends och sätt ugnen på 225 grader

11. Nu ska de kokas, så koka upp vatten och häll i lite strösocker.
12. Lägg några av "ringarna" i det kokande vattnet och låt de ligga där ca 1 min/sida
OBS. Om de är tillräckligt jästa så flyter de
13.  Lägg tillbaka ringarna på plåtarna (tänk på att de svullnar när de kokas)
14. Strö ev. på vallmofrön
15. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min (men de blir godare om man gör i ca 12-15 min)
16. Ät bagelsarna med smör och titta på ca 100 Friendsavsnitt (de räcker lääänge)

Om ni har gjort rätt ska de vara mjuka innuti men "skalet" ska vara segt,
och så ska de även vara delicious! :D

Sådär, nu har bagarN^ gjort sitt, ENJOY! Hihi! (:




Kommentarer
Postat av: Jesper

Tack Elin:D

2009-01-07 @ 06:13:11
Postat av: fanny

Visst är de kul att gör bagels...lite udda oxå att man måste koka brödet=) fin blogg du har...hitta den på blogg portalen

2009-01-13 @ 17:22:56
URL: http://banny87.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0